Ochrona danych osobowych we wspólnocie mieszkaniowej

Jakiś czas temu uczestniczyłam w świetnym szkoleniu organizowanym w ramach grupy web.lex Rafała Chmielewskiego, do której zresztą jako autorka niniejszego bloga należę. Jednym z tematów, który w czasie szkolenia poruszaliśmy, była ochrona danych osobowych w działalności prawniczej. Szkolenie prowadziła autorka fantastycznego bloga o tej tematyce Pani Mariola Malicka. Zainspirowało mnie ono do poruszenia tematu ochrony danych osobowych we wspólnotach bo…

W większkości przypadków podmioty będące tzw. administratorami danych osobowych kompletnie nie zdają sobie z tego sprawy. A to może być bardzo szkodliwe, gdyż administrator danych ma określone obowiązki, których naruszenie jest zagrożone w skrajnych wypadkach odpowiedzialnością karną. Co więcej, ustawodwaca dostosowując przepisy o ochronie danych osobowych do wymogów prawa unijnego przewidział drakońskie kary finansowe dla nieposłusznych administratorów. Wprwadzie przepisy te jeszcze nie obowiązują, ale zegar tyka.

Prawie każdy zarząd lub zarządca wspólnoty mieszkaniowej (małej i dużej) jest administratorem danych osobowych. Przetwarza bowiem, czyli zbiera, utrwala, przechowuje, opracowuje, zmienia, udostępnia bądź usuwa dane osobowe zidentyfikowanych lub możliwych do zidentyfikowania osób fizycznych.  Jeśli chodzi o wyjaśnienie co to znaczy “zidentyfikowana lub możliwa do zidentyfikowania osoba fizyczna”, odsyłam do ustawy o ochronie danych osobowych, a przede wszystkim do bloga Pani Marioli Malickiej, która w bardzo przystępny sposób wyjaśnia skomplikowaną terminologię ustawy.

Jeśli jesteś zarządcą wspólnoty lub należysz do zarządu, wówczas cennym źródłem informacji co do obowiązków w zakresie administrowania danymi osobowymi będzie dla Ciebie także strona internetowa Generalnego Inspektora Danych Osobowych (GIODO). Jest ona bardzo fajnie pomyślana – między innymi jest tam zakładka “Odpowiedzi na pytania” dotyczace tzw. przepisów sektorowych. I tam właśnie znajdują się różne zagadnienia dotyczące wspólnot, a poniżej dwa przykłady, które mogą Ci się przydać.

Być może w Twojej wspólnocie niektórzy członkowie mają zaległości w opłatach na pokrycie kosztów zarządu. Jeżeli tak, pewnie zastanawiałeś się niejednokrotnie czy możesz listę takich dłużników wywiesić np. na klatce schodowej podając nazwiska czy numery mieszkań wraz z kwotą zaległości. Jeśli zerkniesz na wspomnianą stronę GIODO, dowiesz się, że tego zrobić Ci nie wolno, bo żaden przepis nie upoważnia wspólnoty do upubliczniania tych danych. Jeśli jednak o takie informacje proszą Cię inni członkowie wspólnoty, sprawa wygląda już nieco inaczej. Tego również dowiesz się ze strony GIODO.

Oczywiście GIODO nie ma gotowych odpowiedzi na wszystkie pytania dotyczące administrowania i ochrony danych osobowych we wspólnotach mieszkaniowych. Jeśli jest to także Twój problem, zapraszam do zadawania pytań, komentowania, ale także – ponownie – na bloga przetwarzaniedanych.pl

{ 6 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

Agnieszka Lipiec 13, 2016 o 14:41

A co jeśli ustawa o ochronie danych osobowych stała się wygodną wymówką dla zarządcy aby nie udostępniać wydruku z konta aby członkowie mieli wgląd w obrót na koncie. Czy faktycznie wydruk z konta z obrotu jaki na nim był jest obięty taką ochrona i tylko członkowie Zarządu maja do niego wgld i zarządca?

Odpowiedz

Natalia Klima-Piotrowska Sierpień 4, 2016 o 15:38

Szanowna Pani,
Zarządca nie ma racji odmawiając wglądu w konto członkom wspólnoty.
Po pierwsze, każdy członek ma prawo kontroli, a co za tym idzie, wglądu w dokumentację.
Po drugie, zgodnie z orzecznictwem i stanowiskiem GIODO członkowie wspólnoty mają prawo wiedzieć czy i kto płaci, a kto zalega z regulowaniem należności za koszty utrzymania nieruchomości wspólnej.
Po trzecie, nie bardzo rozumiem jakie to dane osobowe chroni zarządca na wydrukach z rachunku wspólnoty 🙂
Pozdrawiam

Odpowiedz

Zuzanna Styczeń 9, 2017 o 23:21

Dzień Dobry,

Co w przypadku gdy wspólnota osiedla jest bardzo duża (ponad 600 mieszkań), a Rada Wspólnoty jest w konflikcie z Zarządcą, którego próbuje odwołać. Mamy podejrzenia, że korespondencja mailowa nie dociera do wszystkich mieszkańców.

Czy Rada może zweryfikować wysłaną korespondencję od Zarządcy oraz czy może być nam udostępniona lista mailingowa mieszkańców? (Jeśli tak to o jaki paragraf możemy się oprzeć, aby wymusić to na Zarządcy?) Celem jest dotarcie z informacją o zaniechaniach Zarządcy. Niestety plakaty znikają na klatkach w ciągu kilku godzin.

Pozdrawiam

Odpowiedz

Natalia Klima-Piotrowska Luty 7, 2017 o 11:19

Szanowna Pani,
Nie bardzo wiem co to za organ “Rada wspólnoty”. Przepisy czegoś takiego nie przewidują więc nie potrafię stwierdzić jakie ma kompetencje. Być może podjęliście Państwo jakieś ustalenia w tej sprawie, jednak pytanie brzmi, czy było to zgodne z prawem.
Zarządca powinien udostępnić dane wszystkich członków wspólnoty innym członkom. Wynika to z ogólnej regulacji o prawie członka wspólnoty do kontroli zarządu (art. 29 ust. 3 ustawy o własności lokali), jednak zarządcy często zasłaniają się ochroną danych osobowych, co jest bezpodstawne. Możecie Państwo wystąpić do GIODO o interpretację w tej sprawie.
Pozdrawiam

Odpowiedz

Małgorzata Kwiecień 12, 2018 o 22:55

Witam jeden właściciel lokalu wspólnoty mieszkaniowej zażądał podania danych osobowych i adresów innych właścicieli nie podając w jakim celu. Czy zarząd ma prawo udzielić takich informacji?

Odpowiedz

Natalia Klima-Piotrowska Kwiecień 16, 2018 o 23:17

Szanowna Pani,
Co do zasady właściciele mają prawo żądać wszystkich informacji niezbędnych do sprawowania zarządu nieruchomością wspólną. Kontakt z innymi właścicielami z pewnością mieści się w tej kategorii, jednak można poprosić właściciela o wskazanie czy dane te mu są niezbędne do sprawowania zarządu.
Pozdrawiam

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Dziękuję, że chcesz skomentować mój artykuł! Jednak jeśli szukasz pomocy w swojej sprawie to musisz wiedzieć, że moja odpowiedź ma charakter odpłatny. W tym celu skontaktuj się ze mną, korzystając z zakładki Kontakt.

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Kancelaria Piotrowscy Spółka Partnerska Adwokatów Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest Kancelaria Piotrowscy Spółka Partnerska Adwokatów z siedzibą w Katowicach.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem sekretariat@kancelariapiotrowscy.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: